Jämijärven seurakunta kauaskantoisen päätöksen kynnyksellä

Jämijärven seurakunta päättää mahdollisesta liittymisestään Kankaanpään seurakuntaan keskiviikkona 21.3. Päätöksen pohjana oleva kolmen seurakunnan liittymisasiakirja valmistui helmikuun lopulla.

Jämijärven seurakunnan kirkkoherra Jorma Pitkäsen mukaan liitosneuvottelujen taustalla ovat olleet taloudelliset realiteet. Seurakunnan väkiluku on vähentynyt tasaisesti, minkä vuoksi myös verotulot ovat pienentyneet.

-Voisimme selvitä vielä muutamia vuosia, mutta kehityksen suunta on selvä. Emme tule jatkossa pärjäämään yksin. Seurakunnallisen toiminnan säilyttäminen Jämijärvellä on tärkeämpää kuin rakenteet.

Laajentuneessa Kankaanpään seurakunnassa Jämijärven seurakunta saisi Honkajoen kanssa kappeliseurakunnan aseman. Kirkkoneuvoston sijasta toimintaa johtaisi jatkossa kappelineuvosto. Sen tehtävänä on valita oman alueensa kappalainen ja edistää paikkakunnan hengellistä elämää. Päätösvalta kaventuisi kuitenkin aiemmasta.

Mistä säästöt sitten tulisivat?

-Säästöjä syntyy siitä, että kolmen seurakunnan hallintobyrokratia supistuu yhden seurakunnan hallinnoksi. Samalla kappeliseurakuntien kappalaisten viranhoidossa jää enemmän aikaa varsinaiseen papin työhön. Jämijärven seurakuntalaisten kannalta yhdistyminen merkitsisi myös kirkollisveroprosentin putoamista 1,85:stä 1,8:aan.

Pitkäsen mukaan yhdistyminen vähentäisi seurakunnan haavoittuvuutta, sillä sairauspoissaolojen ja lomien aikana reserviä löytyisi omasta seurakunnasta. Kirkkoherra tuo esille muitakin näkökohtia:

-Jämijärven työntekijät puurtavat kukin yksin omalla työalallaan. Suurempi työtovereiden joukko merkitsisi myös mahdollisuutta tiimityöhön ja työn kysymysten pohdintaan toisten kanssa.

Pitkäsen mukaan uusia asioita voidaan lähestyä joko pelosta käsin tai mahdollisuuksia etsien. Hän ymmärtää myös niitä, joita seurakunnallisen itsenäisyyden menetys arveluttaa.

-Nyt on kuitenkin ymmärrettävä, että vastakkain ei voida asettaa tilanteen säilymistä ennallaan ja liittymistä osaksi Kankaanpään seurakuntaan. Tilanne ei nimittäin tule pysymään ennallaan – siksi on reagoitava muutokseen. On parempi olla hieman etu- kuin takakenossa.

Kirkkoherra kehottaa seurakuntalaisia tutustumaan seurakunnan kotisivuilla oleviin teksteihin, joihin kuuluu myös seurakuntajaon muuttamista koskeva liitosasiakirja.

-Liitosasiakirjaan voi tutustua myös kirkkoherran virastossa. Siellä ovat nähtävissä myös kaikki asiakirjaan liittyvät liitteet.

--

Jämijärven seurakuntakodilla järjestetään su 11.3. klo 12 seurakuntaliitokseen liittyvä keskustelutilaisuus, jossa paikalla ovat myös Kankaanpään seurakunnan kirkkoherra Keijo Rainerma ja talouspäällikkö Keijo Haavisto.

-Tervetuloa kahville kyselemään ja keskustelemaan. Olemme kauaskantoisen päätöksen kynnyksellä.

2018-03-08 06:00:00.0